Piš zadarmo! A pak se nediv

27.04.2022
Kdo z vás tohle nikdy neprovedl, ať se přihlásí.
Kdo z vás nikdy nenapsal testovací zadání zadáčo kvůli vysněné spolupráci?
Já to párkrát udělala.

Začínající copywriteři to nemají zrovna snadné. Nemáte zkušenosti, portfolio ani reference. Takže jste ochotní jít hodně nízko, protože psaní je přece váš sen. A dlouhá fronta podobných vám dechem ohřívá záda. Luxujete inzeráty a uděláte cokoliv.

Psaní zadarmo vydělává někomu chytřejšímu, než jste vy

Vyžírkové a vochcávači berou přetlak na trhu jako svoji šanci. Vyhlašují jakoby výběrko, ale ve skutečnosti sbírají texty od naivků s hlavou v oblacích. Přísahají na holej pupek i na smrt vlastní mámy, že testovací zadání je jen pro jejich potřebu a nikdy (ale fakt jako vůbec nikdy!) ho nikde nepoužijou. Potřebujou jenom vědět, jak si s tématem poradíte, chápete, ne?

Že se pak váš upocený text objeví na webu třeba hodsitobezobav.cz. se dozvíte buď náhodou, nebo vůbec. Obrana je možná, autorské právo stojí při vás, ale šance na úspěch mizivá. Vaše práce tak nejspíš vydělává někomu drzejšímu a chytřejšímu, než jste vy. A vy můžete brečet v koutě nebo vzteky vysklít sousedovi okno. A nechat si zdát třeba o referencích.

Zadání? Napište cokoliv

Testovací zadání zadarmiko vypadá různě. Většinou spíš jako úkol pro robota, který má poskládat víc nebo míň souvislý text. Žádná klíčová slova, žádná informace o cílové skupině. Ani o tom, čeho mají texty dosáhnout, jaká je CTA, nic. Často dostanete něco takového:

  • Napište 1-2 NS textu o kultuře naší srdcové firmy, kde děláme všechno s láskou.
  • Napište tři posty na Fejs, Instáč a Linkáč na téma nejlepší kleštičky na trhání chlupů v nose.
  • Vypracujte publikační plán na půl roku pro náš vymazlený blog blogisek.eu.
  • Vymyslete slogan k našemu inovativnímu produktu.

Zadání jako přes kopírák ale překvapivě dostanete i třeba z pražské agentury, která se podle vlastních slov specializuje na e-commerce a SEO: Napište blogový příspěvek v rozsahu 2 NS na blog blabla.com, který bude o kultuře této agentury. Ostatní je plně na vás.

No, od profesionálů z oboru bych čekala větší invenci. Co asi z textu s takovým zadáním poznají? Že umím za sebou poskládat slova, možná i věty? Nejsem si teda stoprocentně jistá, ale nespočívá copywriting v něčem trochu jiném?

Peníze nemáme a nedáme

Protože zrovna cítíte fakt skvělou šanci, protože je to dream job, protože whatever, rozhodnete se testovací zadání přes všechny pochybnosti udělat. Odhadnete, jak dlouho vám to bude trvat a kolik to bude stát. Proaktivně se optáte, jestli vám čas, práci a energii zadavatel pak jako zaplatí. Po pár dnech významného ticha se dozvíte třeba toto:

Dobrý den, Martino, zkušební zadání je pro nás součástí náborového procesu. Text slouží pouze k náborovým procesům, tzn., že nebude nikde použit.

Jsme ochotni, v případě, že text bude tak skvělý, že ho budeme chtít někde použít, cenu zaplatit. Ale opravdu neplatíme za zkušební zadání v případě, že se k nám uchazeč hlásí o práci.

Posíláme desítky zadání týdně, takže to by skutečně nebylo v našich možnostech.

Doufám, že to dává smysl a budu ráda za odpověď. Jana HR

Cítíte tu lehkou urážku?

Ne, Jano HR, smysl to opravdu nedává. Zvlášť, když hledáte spolupracovníka na IČO. Napíšete to Janě zpátky, ale už se neozve. HR jak má být.

Nebo třeba dostanete ještě míň decentní odpověď: Jestli vám požadovaná práce trvá tak nesmyslně dlouhou dobu, rozhodně uvažujte o jiném oboru.

Tak fajn. Třeba bych mohla jezdit s pépéelkou.

Ostatní mi to píšou zadarmo

True story. Firma s designovým nábytkem. Nejlevnější je u nich miniaturní lampička za šest litrů. Tak tady asi nějaký prachy budou, těšíš se v duchu. Komunikace o zkušební zakázce s příjemným mužem, zadání přijatelné, dokonce rámcová definice cílovky. Práci odhadneš na několik hodin. Pro jistotu to milému pánovi napíšeš. Odpověď je nad očekávání skvělá: Vašeho času i práce si samozřejmě vážím, cenu akceptuju.

Hurá, tak to je konečně klient snů, tu práci chceš! Obloha je najednou modrá, ptáci zpívají, děti řvou o něco míň než jindy a tvoje práce dává smysl.

Druhý den telefon. Příjemný muž koktá: No, víte, já jsem byl včera asi moc zbrklý, tak udělejte jenom kousek toho zadání, já vám platit nechci ... Víte, já jednám ještě s dalšími čtyřmi lidmi a oni mi to všichni udělají zadarmo ...

Vítej zpátky na zemi.

No, a vůči těm ostatním by to nebylo fér vám platit, že jo. To určitě chápete ...

Nechápu.

Uroboros a ucpanej hajzl

Jak z toho ven? Asi bude potřeba toho hada, který okusuje vlastní ocas, rozseknout. Bude to bolestivé a krvavé, ale jiná cesta není vidět. Prostě to přestaňte dělat.

Když hledáte instalatéra, taky ho necháte prošťouchnout ucpanej hajzl jen tak na zkoušku a zadarmo? Nebo u kadeřníka vyžadujete, aby vás poprvé šmiknul jen tak cvičně, aby se jako vidělo, jestli není úplně levej?

Tak vidíte. Nejspíš by vás to ani nenapadlo. Většinou sháníte reference nebo chcete znát práci, kterou má za sebou.

Copywriting není výjimka.

Když jsem se na to sama zpátky podívala, ze psaní testovacích zadání zadarmo jsem nikdy neměla nic. Ale jako fakt nic. Ani portfolio, ani reference, ani zkušenosti. Takže šmytec, šlus a tradá. A představte si ten nádherný copywritingový svět, kde si tohle řeknou všichni. Není to nádhera?

A v nejhorším se sejdem v pépéelce, jo?