Perex není ta věc na praní, ale důležitá část vašeho článku
Když jste si mákli na titulku a podařilo se vám uchvátit
čtenáře, za žádnou cenu neusínejte na bobkových listech. Po headlinu přichází
další kardinální a kruciální část vašeho textu. Je to perex.
Znáte ho z
novin, odtud taky do marketingu přivandroval. Je to těch pár vět mezi titulkem
a tělem článku. Většinou jsou tučně nebo kurzívou. A většinou ho
podceňujeme. Jeho role v textovém dramatu je ale veliká.
Šelma číhající v záloze
Perex přebírá
štafetu po titulku a pevně svírá čtenářovu neklidnou pozornost. Zatímco titulek
je alfasamec, vůdce lovu a hlavní predátor, perex je další šelma číhající v
záloze. Jakmile je nicnetušící čtenář záludně napaden titulkem, startuje dosud
skrytý perex na pomoc a zanořuje svá ostrá slova pevně do oběti. Drží a
nepouští.
Atakovanému
čtenáři pak nezbývá než si dočíst celý text.
A to přesně
všichni co?
No chceme,
ne?
Tak vidíte.
A ani u toho nemusí stříkat krev.
Stačí čtyři řádky
V několika větách byste proto v perexu měli na čtenáře vysypat, o co ve vašem textu jde, proč by ho měl dočíst až do posledního písmenka a hlavně – jak mu to prospěje. Když to uděláte dobře, nedokáže dalšímu čtení nikdo odolat. Délka perexu by v ideálním případě neměla přesáhnout čtyři pět řádků. Delší nemá smysl psát.
Jak psát perex
I u psaní perexu se vyplatí dodržovat pár zásad:
Stručně
Dvě až pět vět bude stačit, to nejdůležitější do nich určitě nacpete.
Svižně
Nevykecávejte se, jděte k věci. I tady platí, že musíte vybrat tu nejdůležitější informaci, ne zahlcovat detaily.
Sympaticky
Fráze a klišé jsou tabu, mluvte se čtenářem jeho jazykem. Jinak vám (logicky) nebude rozumět.
Poučky také tvrdí, že by perex neměl být součástí těla textu. Poznáte to tak, že když ho vypustíte, nic se nestane, článek bude stále dávat smysl.
Kdy psát perex
Perex
vymýšlejte až po napsání celého textu. A pohrajte si s ním. Nikdo neříká, že
je to snadný. Už jste většinu kreativity vyčerpali při psaní těla textu. Ale
hecněte se a dotáhněte to.
Až v tu
chvíli máte taky skutečnou jistotu, co jste v textu napsali.
Perex by
neměl vzbuzovat falešná očekávání. Prostě nepište perex o novém léku proti
chrápání, když celý text je o roštu do postele.
Příště bude naše textové drama gradovat poučováním o tom, jak dobře napsat celý text.