Správný headline vyhrává boj o pozornost
Váš
digitální obsah přešlapuje v aréně přeplněné bojovnou konkurenci. Abyste
vyhráli boj o čtenářovu pozornost, musíte makat. Smysluplný obsah s hlavou
a patou je absolutní základ, ale nestačí to. Pak ještě totiž musíte zařídit,
aby se právě u vašeho obsahu čtenář zastavil. Jedním z klíčových nástrojů,
kterým čapnete čtenářovu pozornost, je headline.
Postavte pevný plot, aby pozornost nezdrhla
Headline neboli titulek je první šance, jak chytit čtenáře. On-linový svět plný dopaminu a adrenalinu nám na to dává bídných pár vteřin. Na těch pekelných internetech totiž čteme jinak než na papíru. Není to čtení, ale spíš skenování, rychlé čekování slov a vět. Zastavíme u toho, co nás zaujme. Co nás praští do očí a nedovolí nám pokračovat. A to je jádro pudla, kolie i dobrmana. Musíte chytit tu neklidnou a těkavou pozornost. Hned. Svým titulkem postavte pevný plot, aby pozornost nezdrhla a musela zůstat u vás.
Co třeba pravopisná chyba?
Dá se to udělat spolehlivě, rychle a jednoduše pravopisnou chybou v titulku. Grammar nazis se slítnou jako vosy a ubodají vás svou žahavou pravdou. Pozornost sice chytíte, ale nikdo se v tu chvíli nebude věnovat obsahu vašeho textu. Bude úplně jedno, že jste v článku právě přepsali teorii relativity. Ale takhle to možná nechcete.
Chytré hlavičky na to půjdou jinak
Takže na to jděte trochu od lesa. Použijte bohem darovaný mozek a investujte do hledání titulku čas i energii. Napište si jich klidně deset a pak vybírejte, přepisujte, hledejte. Spolupracujte s AI, ale neberte to první, co z ní vypadne. Nezapomeňte myslet na to, pro koho píšete. A ohlídejte si i další věci:
✅ Vzbuďte zvědavost
Otázky,
nedokončené věty, konstrukce typu "Už víme, co se stalo v neděli večer".
✅ Buďte konkrétní
Inovativní
motorová pila nic není. Motorovka, která přeřízne cokoliv za 2 vteřiny už je
něco.
✅ Provokujte
Ale s
mírou. Važte, co váš čtenář ještě unese.
✅ Vražte tam sloveso
„Zářivé
novinky z mojí dílny.“ No a? „Vyrobila jsem nové šperky, ve kterých zazáříte.“ Aha!
✅Zalijte to emocemi. Ale nepřelijte.
Univerzální
rada pro všechny texty, emoce zaplňují náš život, přitahují pozornost a prodávají.
✅ Zkraťte to
Druhá
univerzální rada pro všechny texty. Skoro vždycky jsou tam slova, která tam být
nemusí a nic se nestane.
✅ Nekecejte
Stejně to
jednou praskne. Neslibujte v titulku to, co pak v textu není. Akorát je
naštvete.
✅ Čtěte bulvár
Já vim, že
ho nečtete. Stejně jako většina z těch
statisíců lidí, kteří si ho denně kupujou. Ale titulky tam často umí. Jako inspirace dobrý.
Kdy vymýšlet headline
Někdy víte už předem, jaký titulek bude váš text mít. Obecně se doporučuje vymýšlet headline až po napsání celého textu. Jen tak máte jistotu, že nebude lákat na něco, co v textu vůbec není. Což je běžná bulvární praxe, která dost lidí vytáčí doběla. Dejte headlinu dost času, klidně stejnou dobu, jakou jste strávili psaním textu. Bez dobrého titulku si ho totiž nejspíš nikdo nepřečte.
A příště
něco o perexu. Vy, kteří jste bystré mysli, jistě víte, že to není prací
prostředek, ale další nástroj k udržení pozornosti vašich čtenářů.
Napsat tenhle text mě stálo zhruba 4 hodiny času, vás by tím pádem vyšel na cca 4 500 Kč. Článek takového typu vám dokáže přinášet zákazníky dlouho dobu, protože má téma, které v čase příliš nepodléhá změnám.